Vores pædagogiske grundlag

Vores pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i det enkelte barn og barnets behov og ressourcer, med afsæt i dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan.

Vores vigtigste opgave er at være nærværende sammen med vores børn, at give dem omsorg og tryghed, at lytte og tale med dem, se, vejlede, opmuntre, udfordre og rose dem i deres bestræbelser på at udvikle sig og mestre deres
hverdag. Dette gælder både i alle de rutiner og gøremål som hverdagen består i og i de planlagte og spontane aktiviteter og lege der foregår i institutionen i løbet af dagen.

Vi tilskynder og opmuntrer vores børn til at deltage, både i det store fællesskab og i mange små fællesskaber.
Vi tilbyder vores børn et fysisk og æstetisk læringsmiljø med rum, materialer, legetøj, bøger og redskaber, der inspirerer og gør det muligt for børnene at udvikle alle deres kompetencer.

Legen er børnenes vigtigste aktivitet. Gennem legen udvikler de deres kompetencer - og bl.a. ved at deltage i legen sammen med vores børn, ser vi vores børn og deres liv i børnenes eget perspektiv.

Ved at blive inviteret ind i børnenes fællesskaber, hjælper vi de børn ind i fællesskabet som har det sværest og kan beskytte de gode lege mod forstyrrelser.

(Opdateret 12.03.2022)